Po co ćwiczymy pamięć słuchową i wzrokową, skoro jesteśmy specjalistami od zaburzeń mowy?
Odpowiedź jest bardzo prosta! Mowa ściśle wiąże się z rozwojem wszystkich funkcji poznawczych, a pamięć jest jedną z nich.
Już dawno, dawno temu Aleksander Łuria wyróżnił sześć głównych czynników (każdy wiąże się z innym obszarem półkuli dominującej), które warunkują prawidłowy przebieg czynności mowy:
- gnozja somestetyczna – analiza i synteza doznań czuciowych od narządów artykulacyjnych do wieczka ciemieniowego,
- synteza sekwencyjna – warunkująca płynne wykonanie ciągu ruchów narządów artykulacyjnych przy wypowiadaniu słów i ich szeregów, związana z ośrodkiem Broca,
- mowa wewnętrzna – niezbędna do tworzenia rozwiniętych wypowiedzi słownych; zjawisko to związane jest z okolicą płata czołowego położoną ku przodowi od okolicy Broca,
- słuch fonematyczny (ja używam określenia 'słuch fonemowy') – umiejętność różnicowania dźwięków mowy, ich analizy i syntezy – stanowi niezbędny warunek wszelkich czynności mowy, związana jest z okolicą Wernickego,
- słuchowa pamięć słowna – zdolność utrzymywania w pamięci słuchowych wzorców słów, niezbędna do formułowania, a także analizy wypowiedzi, zapisywania dłuższych fragmentów wypowiedzi, związana z tylnymi częściami II i III rozwoju skroniowego położonymi pod okolicą Wernickego,
- synteza symultatywna – warunkuje umiejętność tworzenia i rozszyfrowywania związków logiczno – gramatycznych pomiędzy słowami, które składają się na wypowiedzi (następstwo w czasie, związki rządu, zgody itp.). Funkcja ta związana jest z okolicą położoną na styku trzech płatów: ciemieniowego, skroniowego i potylicznego.
Powyższe czynniki współdziałają ze sobą, a to warunkuje prawidłowy rozwój i przebieg czynności mowy.
Przechodząc do sedna... PAMIĘĆ :-)
Ćwiczeń tej umiejętności jest bardzo dużo, pomysłów co niemiara. Można trenować niemalże na każdym materiale. Kreatywny terapeuta wykorzysta wszystko, co tylko ma pod ręką, aby urozmaicić ćwiczenia. Ale właśnie, po co te ćwiczenia?
Nawiązując do nauki języków obcych... Im częściej
używamy jakiegoś języka, tym łatwiej nam się w nim komunikować. Jeśli wracamy z
wakacji, gdzie przykładowo posługiwaliśmy się językiem angielskim znacznie
łatwiej przychodzi nam komunikacja po angielsku, ale wystarczy, że minie kilka
miesięcy, w czasie których mówimy tylko po polsku, stopniowo go zapominamy.
Dlaczego tak jest? Bo uczymy się przez powtarzanie. Jeśli nie ma w tym
regularności i zaprzestaniemy utrwalania nowo poznanych słów i sformułowań,
istnieje duże prawdopodobieństwo, że zapomnimy.
Proces uczenia się języka ojczystego podobnie, jak w przypadku języka obcego
wymaga wielu ćwiczeń, między innymi tych, które stymulują rozwój pamięci;
nabywamy nowe umiejętności poprzez zapamiętywanie.
Ćwiczenia pamięci są istotne podczas terapii dzieci z każdym zaburzeniem. Pamięć wzrokową i słuchową należy ćwiczyć równolegle - jedna i druga są tak samo ważne. Dobry wzrok i słuch gwarantują
sukces terapeutyczny podczas nauki czytania i pisania. Zaburzenia porządkowania linearnego
i sekwencyjności ściśle wiążą się z zapamiętywaniem, przetwarzaniem i
przypominaniem.
Regularne ćwiczenia pamięci są również istotne przez wzgląd na coraz wcześniejsze zaburzenia typowe dla demencji. Im lepiej "wystymulowany" mózg, tym większa szansa na opóźnienie ewentualnych procesów degeneracyjnych w przyszłości. Tak, wiem, że baaardzo wybiegam w przyszłość, ale musiałam wspomnieć również o tym. Niestety, taka kolej rzeczy, nie zawsze będziemy piękni i młodzi, zatem warto zadbać o stymulowanie pamięci od najmłodszych lat.
Komentarze
Prześlij komentarz