Jako szkolny logopeda obserwuję szereg problemów mowy i wymowy. Nienormatywne realizacje zauważam zarówno u maluchów w pierwszych klasach, ale również wśród starszych. Raczej rzadko obserwuję, aby inne dzieci w jakiś sposób wykluczały z grupy kolegę, bądź koleżankę z problemami artykulacyjnymi, jednak w wielu przypadkach takie dzieci mają świadomość, że coś z ich wymową jest nie tak.
Język to nasz sposób komunikowania się. Zatem powinniśmy zadbać o to, aby każdemu pacjentowi, który do nas trafia pomóc najlepiej jak tylko potrafimy!
Ponadto wszyscy nauczyciele pracujący z takim uczniem powinni starać się dostosować do niego wymogi edukacyjne. Jak? Oto mój punkt widzenia :-)
Język to nasz sposób komunikowania się. Zatem powinniśmy zadbać o to, aby każdemu pacjentowi, który do nas trafia pomóc najlepiej jak tylko potrafimy!
Ponadto wszyscy nauczyciele pracujący z takim uczniem powinni starać się dostosować do niego wymogi edukacyjne. Jak? Oto mój punkt widzenia :-)
- Przede wszystkim każdy nauczyciel musi wiedzieć, że istnieje problem; wszyscy, którzy mają kontakt z uczniem powinni mieć wgląd w jego "papiery" i nauczyciele Ci powinni ze sobą współpracować.
- Absolutnie niewskazane jest zwracanie uwagi na forum klasy, jeśli w wypowiedzi dziecka pojawiają się błędy, może to dziecko zawstydzić i spowodować, że będzie stronić od wypowiedzi.
- Gry i zabawy rozwijające słownictwo oraz profilaktyczne zabawy logopedyczne, które jest w stanie przeprowadzić każdy nauczyciel jeszcze nikomu nie zaszkodziły, więc znakomitym pomysłem jest organizowanie takich zajęć dla całej klasy w ramach rozluźnienia.
- Należy pamiętać o ścisłym związku mowy z innymi funkcjami poznawczymi: percepcja (wzrok, słuch, dotyk, smak, węch), pamięć, uczenie się, myślenie (podejmowanie decyzji i rozumowanie). Konieczne jest stymulowanie rozwoju dziecka we wszystkich wymienionych sferach.
- Pochwały i niewielkie nagrody (w którejś notce rozwinę temat nagród :-)) z pewnością zmotywują do działania i dalszej pracy. Szczególnie cenne są pochwały na forum klasy, kiedy koledzy i koleżanki słyszą, że ktoś rewelacyjnie sobie z czymś poradził. Ponadto na wielu uczniów pochwała innego dziecka również działa motywująco.
- Nauczyciel musi być empatyczny. Po prostu. Chociaż zawsze podkreślam, że to musi być taka "zdrowa empatia" (o tym może też kiedyś będzie kilka słów :-)).
Komentarze
Prześlij komentarz