Wielu logopedów wypowiada się, że zajęcia powinny odbywać się co najmniej raz w tygodniu i trwać 45-60 minut. Rozwinę temat, bo uważam, że ustalenie czasu zajęć jest zależne od wielu czynników.
Ktoś, kto prowadzi zajęcia indywidualne w gabinecie lub w domu pacjenta może sobie pozwolić na 60 minut terapii. Nie ma takiej możliwości, aby dziecko skupiło się przez dłuższy czas. A bywają i takie dni, że ta godzinka może okazać się trudna. Właśnie dlatego kluczowe ćwiczenia przeplatamy rozmaitymi zabawami ogólnorozwojowymi.
Osoba prowadząca zajęcia logopedyczne w szkole zazwyczaj nie może sobie pozwolić na godzinne zajęcia. Dzieci, które potrzebują terapii jest sporo, a godzin niewiele i niestety, nie da się zapewnić każdemu dziecku pomocy logopedycznej. Konieczne jest ustalenie jakichś kryteriów, według których dzieci są kwalifikowane do terapii. Dobrze jest, jeżeli lekcje trwają 30 minut, a każde dziecko ma zajęcia raz w tygodniu. Moim zdaniem jest to absolutne minimum. Według mnie zajęcia 15 minutowe mijają się z celem, bo przecież często trzeba po dziecko przyjść, a później odprowadzić np. do świetlicy, wtedy nasze działania musiałyby sprowadzać się tylko do jednej lub dwóch zabaw ogólnorozwojowych.
Częstotliwość i czas zajęć powinien być również zależny od tego, czy w domu rodzice zobowiązują się kontynuować to, co my zaczęliśmy. Smutno, jeśli rodzice proszą o zajęcia w ramach godzin szkolnych (które niestety są ograniczone), ale w domu w ogóle nie utrwalają materiału. Jeśli materiał nie jest utrwalany w domu, znacznie dłużej zajmie dziecku jego przyswojenie.
Istnieją też tacy, którzy przyznają, że chcieliby zajęcia częściej niż raz w tygodniu (to w przypadku zajęć prywatnych) i przyznają, że np. nie mają czasu/cierpliwości, aby ćwiczyć. Doceniam szczerość, ale zawsze zachęcam, żeby jednak próbować, bo wspólne ćwiczenie to też nawiązywanie i utrwalanie relacji między rodzicem i dzieckiem. Nie zdarzyło mi się jeszcze ćwiczyć z moim podopiecznym częściej niż dwa razy w tygodniu.
Podsumowując: uważam, że zajęcia nie mogą trwać krócej niż pół godziny i dłużej niż godzinkę jednorazowo. Co do ilości spotkań - jest to kwestia indywidualna, ale decyzja musi być podjęta mądrze zarówno przez rodziców, jak i terapeutę.
Komentarze
Prześlij komentarz